Lebuhraya Pantai Timur (Fasa 2)

Laluan bagi lebuhraya Pantai Timur (Fasa 2)
Panjang = 184km
Tarikh jangka dibuka = 2013
Tarikh dibina = 18-September-2006
Konsesi = MTD Capital Bhd.
Alamat pejabat = 1, Jalan Batu Caves, 68100 Batu Caves, Selangor Darul Ehsan
Telefon Utama = 603-61951111
Fax = 603-61880101
Laman Web = www.mtdinfraperdana.com/toll_roads/default.asp

Kedua-Dua imej di atas memaparkan kerja-kerja pembinaan 'binder Post' sedang dijalankan
Assalamulaikum pembuka bicara… huhuu.. I would like chose diz project coz, diz project one of the mega project in Malaysia… diz project will become historic moment to all Malaysian. First of all... let me flash back… in year 2000.. maka bermula la pembinaan Projek Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1… Lebuhraya Pantai Timur (LPT) Fasa 1 adalah Lebuhraya 4 lorong 2 hala yang menghubungkan Karak dalam negeri Pahang ke Chendering dalam negeri Terengganu melalui Kuantan. Ianya merupakan sambungan dari Lebuhraya Kuala Lumpur - Karak yang ada sekarang bermula dari Karak, Negeri Pahang (berhampiran dengan stesyen timbang JPJ sekarang) dan berakhir di Chendering, Negeri Terengganu melalui Lanchang, Mentakab, Temerloh, Chenor, Maran, Kuantan, Jabur, Bukit Besi, Ajil dan Chendering. Projek ini hamper menelan belanja lebih kurang 3 .7 bilion termasuk fasa 2, di harap dpt memacu pembangunan ekonomi di wilayah pntai timur…
Seterusnya.. sy tros nk cerita pasal pembinaan LPT Fasa 2.. adalah jajaran dr siapnya pembinaan Fasa1.. dan di jngka beroperasi sepenuhnya pada 2013… kemudian… Lebuhraya Pantai Timur adalah 350km(217 Batu)-panjang ,4-lorong (2 di setiap arah) bermula daripada tamatnya (Fasa 1) Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak di Persimpangan Karak,Pahang melalui Lanchang, Mentakab, Temerloh, Chenor,Maran,Sri Jaya,Gambang,Kuantan,Jabor, (Fasa 2)Chenih,Chukai,Kijal,Kerteh, Paka,Dungun,Bukit Besi,Ajil,Temelong dan tamat di Chendering,berdekatan dengan Kuala Terengganu, Terengganu.
Terdapat 10 buah persimpangan bertingkat yang akan dibina iaitu:- - Persimpangan Bertingkat Ceneh;
- Persimpangan Bertingkat Chukai;
- Persimpangan Bertingkat Kijal;Persimpangan Bertingkat Kertih;
- Persimpangan Bertingkat Paka;
- Persimpangan Bertingkat Dungun;
- Persimpangan Bertingkat Bukit Besi;
- Persimpangan Bertingkat Ajil;
- Persimpangan Bertingkat Bukit Payung;
- Persimpangan Bertingkat Kg. Gemuruh
Tujuan pelaksanaan…
Pertamanya.. tujuan plaksaan LPT adalah.. mewujudkan dan menaik taraf system pengakutan yg effektif kt Malaysia nh.. jd.. lahirnya idea nh.. bg mengelakkan kesesakan di Bandar Kuala Terengganu di mana Lebuhraya berakhir di Sg. Tong Kuala Terengganu. Kemudiannya Pada masa ini dengan terlaksananya projek ini ianya akan menjadi penghubung darat yang utama antara koridor di pantai barat dan pantai timur. Ianya juga akan memendekkan masa perjalanan dari pantai barat ke timur. Bile di pendekkn cerita jadilah…. Fasa 1 menghubungkan Karak ke Kuantan, PAHANG. Fasa 2 menghubungkan Kuantan ke Kuala Terengganu, TERENGGANU.
Masalah
Berikutan pembinaan Lpt nh.. maka ade la kesan negative.. LPT juga terkenal dengan kadar kemalangan yang tinggi. Jadi pelbagai langkah di ambil tu mengatasi masalh tersebut la.. sama ade bentuk muka bumi yg mempengaruhi ataw lain2 punca.
Had LajuHad laju di kebanyakan bahagian ialah 110 km/j. Sebahagian laluan mempunyai had laju 90km/j disebabkan risiko selekoh, jalan tidak rata dan angin lintang (cross wind). Kereta berkeupayaan tinggi bergerak selesa pada kelajuan 150km/j tetapi tidak digalakkan.
Kadar Tol
Kadar tol dari persimpanagan Karak ke persimpangan Gambang ialah RM16.70 dan lebih kurang RM20 jika anda keluar di persimpangan Kuantan. Setakat tu je yg di ketahui.. di sini di KUALA LUMPUR, 26 April (Bernama) -- Kadar tol Lebuh Raya Pantai Timur Fasa Dua (LPT2) di Terengganu kini dalam peringkat akhir kajian dan akan dibentang kepada Jemaah Menteri tidak lama lagi, kata Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Yong Khoon Seng. "Kadar tol yang akan dikenakan itu belum dimuktamadkan kerana kementerian dan agensi-agensi pusat perlu meneliti dan mengambil kira pelbagai faktor yang berkaitan dengan pelaksanakan projek itu,"
Last but not least
Time frame: September 2006 & di jangka siap sepenuhnya on 2013Unique: salah satu jln utama yg mghubungkn pantai timur n pantai baratPemaju: MTD Capital Bhd.Cost : 3.7 bilion & RM 7.5 juta sekilometer.Deliverables : Highway LPT2Progressive elaboration: -Scope: -
- Laporan Kemajuan Sehingga Berakhir Bulan Julai 2010
Pakej Jarak(km) Tarikh Mula Tarikh Siap % Kemajuan Kerja
Dijadual Sebenar Beza
Pakej 10A(Bukit Besi) 15.08 18.9.06 30.5.11 13.47 13.73 0.28
Pakej 10B(Jerangau) 15.40 18.9.06 30.5.11 12.64 13.27 0.83
Pakej 10C(Ajil) 18.20 18.9.06 30.5.11 14.17 14.36 0.19
Pakej 10D(Bukit Payung) 13.76 18.9.06 30.5.11 19.60 19.64 0.03
Pakej Spur Road(Bukit Payung) 15.68 18.9.06 30.5.11 20.52 19.94 -0.58
%Kemajuan Keseluruhan 80.84 82.08 1.24
for more information.. u olz can link to...
Lebuhraya Pantai Timur (Fasa 2)
![]() |
Laluan bagi lebuhraya Pantai Timur (Fasa 2) |
Panjang = 184km
Tarikh jangka dibuka = 2013
Tarikh dibina = 18-September-2006
Konsesi = MTD Capital Bhd.
Alamat pejabat = 1, Jalan Batu Caves, 68100 Batu Caves, Selangor Darul Ehsan
Telefon Utama = 603-61951111
Fax = 603-61880101
Laman Web = www.mtdinfraperdana.com/toll_roads/default.asp
Tarikh dibina = 18-September-2006
Konsesi = MTD Capital Bhd.
Alamat pejabat = 1, Jalan Batu Caves, 68100 Batu Caves, Selangor Darul Ehsan
Telefon Utama = 603-61951111
Fax = 603-61880101
Laman Web = www.mtdinfraperdana.com/toll_roads/default.asp
![]() |
Kedua-Dua imej di atas memaparkan kerja-kerja pembinaan 'binder Post' sedang dijalankan
Assalamulaikum pembuka bicara… huhuu.. I would like chose diz project coz, diz project one of the mega project in Malaysia… diz project will become historic moment to all Malaysian. First of all... let me flash back… in year 2000.. maka bermula la pembinaan Projek Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1… Lebuhraya Pantai Timur (LPT) Fasa 1 adalah Lebuhraya 4 lorong 2 hala yang menghubungkan Karak dalam negeri Pahang ke Chendering dalam negeri Terengganu melalui Kuantan. Ianya merupakan sambungan dari Lebuhraya Kuala Lumpur - Karak yang ada sekarang bermula dari Karak, Negeri Pahang (berhampiran dengan stesyen timbang JPJ sekarang) dan berakhir di Chendering, Negeri Terengganu melalui Lanchang, Mentakab, Temerloh, Chenor, Maran, Kuantan, Jabur, Bukit Besi, Ajil dan Chendering. Projek ini hamper menelan belanja lebih kurang 3 .7 bilion termasuk fasa 2, di harap dpt memacu pembangunan ekonomi di wilayah pntai timur…
Seterusnya.. sy tros nk cerita pasal pembinaan LPT Fasa 2.. adalah jajaran dr siapnya pembinaan Fasa1.. dan di jngka beroperasi sepenuhnya pada 2013… kemudian… Lebuhraya Pantai Timur adalah 350km(217 Batu)-panjang ,4-lorong (2 di setiap arah) bermula daripada tamatnya (Fasa 1) Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak di Persimpangan Karak,Pahang melalui Lanchang, Mentakab, Temerloh, Chenor,Maran,Sri Jaya,Gambang,Kuantan,Jabor, (Fasa 2)Chenih,Chukai,Kijal,Kerteh, Paka,Dungun,Bukit Besi,Ajil,Temelong dan tamat di Chendering,berdekatan dengan Kuala Terengganu, Terengganu.
Terdapat 10 buah persimpangan bertingkat yang akan dibina iaitu:-
- Persimpangan Bertingkat Ceneh;
- Persimpangan Bertingkat Chukai;
- Persimpangan Bertingkat Kijal;Persimpangan Bertingkat Kertih;
- Persimpangan Bertingkat Paka;
- Persimpangan Bertingkat Dungun;
- Persimpangan Bertingkat Bukit Besi;
- Persimpangan Bertingkat Ajil;
- Persimpangan Bertingkat Bukit Payung;
- Persimpangan Bertingkat Kg. Gemuruh
Tujuan pelaksanaan…
Pertamanya.. tujuan plaksaan LPT adalah.. mewujudkan dan menaik taraf system pengakutan yg effektif kt Malaysia nh.. jd.. lahirnya idea nh.. bg mengelakkan kesesakan di Bandar Kuala Terengganu di mana Lebuhraya berakhir di Sg. Tong Kuala Terengganu. Kemudiannya Pada masa ini dengan terlaksananya projek ini ianya akan menjadi penghubung darat yang utama antara koridor di pantai barat dan pantai timur. Ianya juga akan memendekkan masa perjalanan dari pantai barat ke timur. Bile di pendekkn cerita jadilah…. Fasa 1 menghubungkan Karak ke Kuantan, PAHANG. Fasa 2 menghubungkan Kuantan ke Kuala Terengganu, TERENGGANU.
Masalah
Berikutan pembinaan Lpt nh.. maka ade la kesan negative.. LPT juga terkenal dengan kadar kemalangan yang tinggi. Jadi pelbagai langkah di ambil tu mengatasi masalh tersebut la.. sama ade bentuk muka bumi yg mempengaruhi ataw lain2 punca.
Had LajuHad laju di kebanyakan bahagian ialah 110 km/j. Sebahagian laluan mempunyai had laju 90km/j disebabkan risiko selekoh, jalan tidak rata dan angin lintang (cross wind). Kereta berkeupayaan tinggi bergerak selesa pada kelajuan 150km/j tetapi tidak digalakkan.
Kadar Tol
Kadar tol dari persimpanagan Karak ke persimpangan Gambang ialah RM16.70 dan lebih kurang RM20 jika anda keluar di persimpangan Kuantan. Setakat tu je yg di ketahui.. di sini diKUALA LUMPUR, 26 April (Bernama) -- Kadar tol Lebuh Raya Pantai Timur Fasa Dua (LPT2) di Terengganu kini dalam peringkat akhir kajian dan akan dibentang kepada Jemaah Menteri tidak lama lagi, kata Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Yong Khoon Seng. "Kadar tol yang akan dikenakan itu belum dimuktamadkan kerana kementerian dan agensi-agensi pusat perlu meneliti dan mengambil kira pelbagai faktor yang berkaitan dengan pelaksanakan projek itu,"
Last but not least
Time frame: September 2006 & di jangka siap sepenuhnya on 2013Unique: salah satu jln utama yg mghubungkn pantai timur n pantai baratPemaju: MTD Capital Bhd.Cost : 3.7 bilion & RM 7.5 juta sekilometer.Deliverables : Highway LPT2Progressive elaboration: -Scope: -
- Laporan Kemajuan Sehingga Berakhir Bulan Julai 2010
PakejJarak(km)Tarikh MulaTarikh Siap% Kemajuan KerjaDijadualSebenarBezaPakej 10A(Bukit Besi)15.0818.9.0630.5.1113.4713.730.28Pakej 10B(Jerangau)15.4018.9.0630.5.1112.6413.270.83Pakej 10C(Ajil)18.2018.9.0630.5.1114.1714.360.19Pakej 10D(Bukit Payung)13.7618.9.0630.5.1119.6019.640.03Pakej Spur Road(Bukit Payung)15.6818.9.0630.5.1120.5219.94-0.58%Kemajuan Keseluruhan80.8482.081.24
for more information.. u olz can link to...