ProJecT-PrOjEcT PeNtIng

pRojEcT MaNaGeMeNt


Lebuhraya Pantai Timur (Fasa 2)


  Laluan bagi lebuhraya Pantai Timur (Fasa 2)




Panjang = 184km


Tarikh jangka dibuka = 2013
Tarikh dibina = 18-September-2006

Konsesi = MTD Capital Bhd.
Alamat pejabat = 1, Jalan Batu Caves, 68100 Batu Caves, Selangor Darul Ehsan



Telefon Utama = 603-61951111
Fax = 603-61880101
Laman Web =  www.mtdinfraperdana.com/toll_roads/default.asp




Kedua-Dua imej di atas memaparkan kerja-kerja pembinaan 'binder Post'  sedang dijalankan


Assalamulaikum pembuka bicara… huhuu.. I would like chose diz project coz, diz project one of the mega project in Malaysia… diz project will become historic moment to all Malaysian. First of all... let me flash back… in year 2000.. maka bermula la pembinaan  Projek Lebuhraya  Pantai Timur Fasa 1…  Lebuhraya Pantai Timur (LPT)  Fasa 1 adalah Lebuhraya 4 lorong 2 hala yang menghubungkan Karak dalam negeri Pahang ke Chendering dalam negeri Terengganu melalui Kuantan. Ianya merupakan sambungan dari Lebuhraya Kuala Lumpur - Karak yang ada sekarang bermula dari Karak, Negeri Pahang (berhampiran dengan stesyen timbang JPJ sekarang) dan berakhir di Chendering, Negeri Terengganu melalui Lanchang, Mentakab, Temerloh, Chenor, Maran, Kuantan, Jabur, Bukit Besi, Ajil dan Chendering. Projek ini hamper menelan belanja lebih kurang 3 .7 bilion termasuk fasa 2, di harap dpt memacu pembangunan ekonomi  di wilayah pntai timur…

Seterusnya.. sy tros nk cerita pasal pembinaan LPT Fasa 2.. adalah jajaran dr siapnya pembinaan Fasa1.. dan di jngka beroperasi sepenuhnya pada 2013… kemudian… Lebuhraya Pantai Timur adalah 350km(217 Batu)-panjang ,4-lorong (2 di setiap arah) bermula daripada tamatnya  (Fasa 1) Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak di Persimpangan Karak,Pahang melalui Lanchang, Mentakab, Temerloh, Chenor,Maran,Sri Jaya,Gambang,Kuantan,Jabor, (Fasa 2)Chenih,Chukai,Kijal,Kerteh, Paka,Dungun,Bukit Besi,Ajil,Temelong dan tamat di Chendering,berdekatan dengan Kuala Terengganu, Terengganu.

 Terdapat 10 buah persimpangan bertingkat yang akan dibina iaitu:- 
  • Persimpangan Bertingkat Ceneh;
  • Persimpangan Bertingkat Chukai;
  • Persimpangan Bertingkat Kijal;Persimpangan Bertingkat Kertih;
  • Persimpangan Bertingkat Paka;
  • Persimpangan Bertingkat Dungun;
  • Persimpangan Bertingkat Bukit Besi;
  • Persimpangan Bertingkat Ajil;
  • Persimpangan Bertingkat Bukit Payung;
  • Persimpangan Bertingkat Kg. Gemuruh






    Tujuan pelaksanaan


    Pertamanya.. tujuan plaksaan LPT adalah.. mewujudkan dan menaik taraf system pengakutan yg effektif kt Malaysia nh.. jd.. lahirnya idea nh.. bg mengelakkan kesesakan di Bandar Kuala Terengganu di mana Lebuhraya berakhir di Sg. Tong Kuala Terengganu. Kemudiannya Pada masa ini dengan terlaksananya projek ini ianya akan menjadi penghubung darat yang utama antara koridor di pantai barat dan pantai timur. Ianya juga akan memendekkan masa perjalanan dari pantai barat ke timur. Bile di pendekkn cerita jadilah…. Fasa 1 menghubungkan Karak ke Kuantan, PAHANG. Fasa 2 menghubungkan Kuantan ke Kuala Terengganu, TERENGGANU.


    Masalah


    Berikutan pembinaan Lpt nh.. maka ade la kesan negative.. LPT juga terkenal dengan kadar kemalangan yang tinggi. Jadi pelbagai langkah di ambil tu mengatasi masalh tersebut la.. sama ade bentuk muka bumi yg mempengaruhi ataw lain2 punca.


    Had Laju
    Had laju di kebanyakan bahagian ialah 110 km/j. Sebahagian laluan mempunyai had laju 90km/j disebabkan risiko selekoh, jalan tidak rata dan angin lintang (cross wind). Kereta berkeupayaan tinggi bergerak selesa pada kelajuan 150km/j tetapi tidak digalakkan.


    Kadar Tol

    Kadar tol dari persimpanagan Karak ke persimpangan Gambang ialah RM16.70 dan lebih kurang RM20 jika anda keluar di persimpangan Kuantan. Setakat tu je yg di ketahui.. di sini di
    KUALA LUMPUR, 26 April (Bernama) -- Kadar tol Lebuh Raya Pantai Timur Fasa Dua (LPT2) di Terengganu kini dalam peringkat akhir kajian dan akan dibentang kepada Jemaah Menteri tidak lama lagi, kata Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Yong Khoon Seng. "Kadar tol yang akan dikenakan itu belum dimuktamadkan kerana kementerian dan agensi-agensi pusat perlu meneliti dan mengambil kira pelbagai faktor yang berkaitan dengan pelaksanakan projek itu,"

    Last but not least

    Time frame: September 2006 & di jangka siap sepenuhnya on 2013
    Unique: salah satu jln utama yg mghubungkn pantai timur n pantai barat
    Pemaju: MTD Capital Bhd.
    Cost : 3.7 bilion & RM 7.5 juta sekilometer.
    Deliverables : Highway LPT2
    Progressive elaboration: -
    Scope: -
  • Laporan Kemajuan Sehingga Berakhir Bulan Julai 2010


    Pakej
    Jarak
    (km)
    Tarikh Mula
    Tarikh Siap
    % Kemajuan Kerja
    Dijadual
    Sebenar
    Beza
    Pakej 10A
    (Bukit Besi)
    15.08
    18.9.06
    30.5.11
    13.47
    13.73
    0.28
    Pakej 10B
    (Jerangau)
    15.40
    18.9.06
    30.5.11
    12.64
    13.27
    0.83
    Pakej 10C
    (Ajil)
    18.20
    18.9.06
    30.5.11
    14.17
    14.36
    0.19
    Pakej 10D
    (Bukit Payung)
    13.76
    18.9.06
    30.5.11
    19.60
    19.64
    0.03
    Pakej Spur Road
    (Bukit Payung)
    15.68
    18.9.06
    30.5.11
    20.52
    19.94
    -0.58
    %Kemajuan Keseluruhan
    80.84
    82.08
    1.24